Le Chatelier dan 7 Billion Umat Manusia

Posted: 3 November 2011 in Karut-tiviti, Kerja Baghal Lalalala

P.S. Kaufahamtakapayangakutengahmerabankanini? ._.
P.S.S Sebenarnya aku terlupa akan satu teori sains tu yang lebih tepat untuk menganalogikan keadaan Bumi sekarang, yang pentingnya bukan Prinsip Le Chatelier la tapi ah peduli apa aku.

Komen-komen
  1. zulfikar Hazri berkata:

    paham paham.. contohnya tsunami dengan kebakaran hutan…

    makhluk yg padat akan dihapuskan untuk bagi peluang genarasi baru tumbuh plak..

    Like

  2. Remy berkata:

    Errr, ni ilmu fizik tahap tinggi. Otak aku tak dapat catch up.
    Tapi dalam ilmu ekonomi, ada teori doomster, boomster, dan neo-marxian yang membicarakan pasal pertumbuhan populasi.

    Itu hal lain.

    Aku cuma terfikir, bumi ni lama-lama nanti akan jatuh tak kalau ramai sangat penduduk? Bumi boleh tahan dengan berat dia tak? Orbit yang dikitari bumi akan patah tak?

    Like

  3. Prinz Aujinz berkata:

    tentang keseimbangan tersebut ada banyak benda tak boleh apply….. bumi pon tak tahu berapa lama lagi boleh supply untuk 7 billion umat nie..

    Like

  4. Pa Johan berkata:

    aku pernah dengar ada orang kata yang semua bencana yang berlaku seperti tsunami dan gempa bumi even peperangan adalah salah satu ‘cara’ Tuhan untuk mengurangkan kadar populasi bumi. aku harap orang itu melawak saja. lawak itu tak kelakar pun by the way.

    aku juga pernah dengar ada orang kata yang ‘kiamat’ yang berlaku ke atas kita umat terakhir di muka bumi nanti adalah untuk lenyapkan KITA SEMUA ini dan akan digantikan dengan ‘umat’ manusia yang baru pula; i.e first batch untuk umat manusia selepas kita, start from scratch la kiranya. macam umat-umat terdahulu yang dilenyapkan Allah melalui banjir besar dan letusan abu gunung berapi seperti di Pompey. macam kaum dinoso. maknanya dia nak kata yang bumi kita dan semestanya tak hancur lenyap, yang lenyap adalah kita, manusia akhir zaman. pandangan ini cukup liberal aku rasa, harap tak beri efek kepada pegangan tauhid kita. tolong bantah dan beri pandangan yang lebih baik jika ada.

    aku juga berfikir benda yang sama. bumi kita jadi berat dan ‘jatuh’ bergolekan ke mana-mana. memikirkan tentangnya saja dah cukup memeningkan. dan menggerunkan.

    le chatelier hanya tertakluk kepada sistem yang terpencil; i.e campuran bahan kimia dalam kelalang kon. bumi kita sistem yang kompleks jadi tak valid. lagipun bumi kita ni dah tua, dan ancient sangat, dah semput, dia dah tak larat nak main fight-fight lagi. aku letak penerangan prinsip tu dekat situ supaya nak tunjukkan yang konon-konon aku pun pandai dan well-educated macam orang lain. kakakakakaka~~~ *berlagak macam Suneo*

    Like

  5. che_lin berkata:

    mana boleh ‘bumi self destruct’ la. sbb kan kita percaya adanya kuasa Tuhan. Mungkin boleh kata, apabila sampai masanya, Tuhan akan hancurkan bumi ini dan berlakulah kiamat. Tamat segala perjalanan kehidupan bumi dan bermulalah kehidupan akhirat yang panjang…wallahua’lam.Semoga kita diletakkan oleh Tuhan dikalangan orang2 yang dirahmatiNya. Ameen…

    Like

  6. Pa Johan berkata:

    hah, macam inilah baru best!šŸ™‚ ya, insyaAllah semoga kita semua dirahmati Allah, selamat dunia akhirat. Amin~~~!

    Like

Timakasih! :>

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s